• Moderan dizajn „Condenesed Extreme“ koji naglašava snagu agilnosti dok istovremeno budi uspomene na romantičan, klasičan stil Toyotinog sportskog nasleđa
• Unutrašnjost sa dva sedišta sa perfektnim „kokpitom“ usmerenim na potrebe vozača, inspirisan osećajem i rasporedom trkačkih automobila sa jednim vozačem.
• Klasičan sportski pogon sa 340 konjskih snaga, rednim šestocilindarskim turbo motorom sa obrtnim momentom od 500Nm i pogonom na zadnjim točkovima.
• Kratak međusovinski razmak i širok razmak imeđu točkova postižu „zlatni“ 1.55 odnos i donose izuzetnu upravljivost i agilnost
• Prve isporuke kupcima krajem leta 2019. godine
• Prvi globalni GR model proizveden od strane TOYOTA GAZOO Racing tima
14. januara 2019. na Severnoameričkom Internacionalnom Sajmu Automobila u Detroitu, svoju premijeru imala je potpuno nova Toyota GR Supra. Peta generacija Toyotinog legendarnog sportskog automobila i prvi globalni GR model koji je proizveden od strane TOYOTA GAZOO Racing tima.
Nova Toyota GR Supra je dokazana kao sportski automobil u svom najčistijem obliku, bez kompromisa koji bi umanjili zadovolstvo takvog iskustva u vožnji. Glavni inženjer Tetsuya Tada je na klasičnu formu sa prednje smeštenim rednim šestocilindarskim motorom dodao pogon na zadnje točkove, gradeći na nasleđu starih Supra generacija, originalan 2000GT sportski automobil.
Zaljubljenici u vožnju mogu da se raduju izuzetnom dodatku snage, agilnosti i preciznosti u upravljanju, postignitim zahvaljujući kombinaciji kratkog međusosovinskog razmaka i širokog razmaka među točkovima, maloj masi, niskom centru gravitacije i izuzetno krutoj karoseriji.
3.0-litarski motor je dom turbo-punjača sa dvostrukim kolom koji proizvodi 340 KS i 500 Nm obrtnog momenta. U kombinaciji sa 8-brzinskim automatskim prenosom, opisuju ga glatko i snažno ubrzanje, sa velikom količinom obrtnog momenta dostupnom širom celog spektra brzina motora.
Isporuke kupcima širom svijeta Toyote GR Supra početi će tokom krajem ljeta. Sva vozila će se proizvoditi u Grazu u Austriji.
TOYOTA GAZOO Racing tim je bio instrument koji je izbrusio nove performanse sportskog automobila, radeći intenzivno na čuvenoj „Nürburgring Nordschleife“ stazi i okolnim putevima u Nemačkoj, kako bi postigao najagilnije, najstabilnije i vozilo sa najboljom upravljivosti. Dalja, opširna ispitivanja, obavljana su na putevima širom sveta.
Pre davanja konačnog zelenog svetla, a kako bi se uverio da automobil ispunjava obećano, predsednik Toyote, gospodin Akio Toyoda, testirao je ovo vozilo na „Nürburgring“-u, a u ulozi glavnog vozača se našao upravo on.
Nova Toyota GR Supra biće isporučena prvim kupcima krajem leta 2019. godine. Sva vozila će biti proizvedena u Gracu, Austrija.
Dizajn pravog sportskog automobila
Čak i na prvi pogled, jasno se vidi kako je veličanstveno nasleđe Toyota sportskih automobila upotrebljeno u dizajnu nove Toyote GR Supra. Uticaj 2000GT-a se ogleda u dugačkoj haubi, kompaktnoj karoseriji i dvostruko ispupčenom krovu, dok je prepoznatljivi izgled 4. generacije Supre prisutan u prednjem i zadnjem dizajnu, posebno u snažnim zadnjim blatobranima i luku integrisanog spojlera. Sličnost se ogleda i ispod površine, s obzirom da nova Toyota GR Supra deli sa svojim slavnim predacima isti klasičan sportski format automobila sa snažnim napred postavljenim šesto-cilindarskim motorom i pogonom na zadnjim točkovima.
Tema dizajna Toyote Supra, je prvi put mogla da se vidi na dramatičnom FT-1 koncept automobilu, koji je dizajnirao CALTY studio u Kaliforniji, i koji je premijerno prikazan 2014. godine na Severnoameričkom Sajmu Automobila u Detroitu. Glavni dizajner Toyote Supra Nobuo Nakamura dao je svom timu kratka uputstva o konceptu „Condenesed Extreme“, namerno izbegavajući bilo kakve emotivne reči, kako bi oni bili slobodni da iskažu svoju viziju čistog i individualnog sportskog automobila kroz zaista originalan dizajn.
„Uz glavnog inženjera Tada „tražili“ smo zadovoljstvo u vožnji. Znao sam da je moja misija da stvorim dizajn koji bi i vizualno i fizički bio uzbudljiv za automobilske fanove“-rekao je on. „Korišćenjem modela prednji šestocilindarski motor, pogon na zadnjim točkovima-nešto što se retko viđa na današnjim automobilima-bio sam slobodan da dohvatim nešto izvan Toyota granica“
„Condensed Extreme“ se odnosi direktno na pakovanje automobila i sastoji se od tri glavna elementa: kratak međuosovinski razmak, velike točkove i širok stav; urednu, kabinu sa dva sedišta; i dugačku haubu sa kompaktnom karoserijom koja skriva kombinaciju rednog šestocilindarskog motora i pogona na zadnjim točkovima.
Nakamura je predvideo automobil koji iako nepogrešivo modernog dizajna, budi romantičnost klasičnog dizajna sportskog vozila. Kao rezultat približili smo se granicama onoga za šta je uopšte moguća prizvodnja u većim šaržama, posebno kada je reč o oblinama zadnjeg blatobrana.
U završnom dizajnu, „Condensed“ tema je vidljiva u odnosu između guma velikih dimenzija, kratkog međuosovinskog razmaka i ukupne dužine. Primetno je da je međusosovinski razmak manji nego kod GT86 kupea, a i gume su veće. „Extreme“ se ogleda u širokom stavu, uz smanjene proporcije kabine i širokom razmaku između guma, što doprinosi povećanju okretnosti i stabilnosti.
Dizajn je precizno izračunat kako bi se postigle optimelne vrednosti otpora vazduha i potiska, kao i idealan balans mase s prednje i zadnje strane. Na primer, krov sa dvostrukom izbočinom nije samo prosto stilizovano nasleđe, već je i efikasno kod smanjenja itpora vazduha smanjenjem prednjeg dela automobila, bez žrtvovanja prostora za glavu u putničkoj kabini.
Prednji dizajn je inspirisan četvrtom generacijom Supre, ali poseduje i upečatljiviji izgled, uz nizak stav koji je dodatno naglašen uglađenom centralnom maskom koja na bočnim stranama ima velike ventilacione otvore, od izuzetnog značaja za hlađenje motora. Upečatljiva glavna svetla sadrže 6 LED sočiva, pokazivače smera i dnevna svetla. Postavljenjem glavnih svetala bliže sredini automobila, naglašen je volumen i snaga prednjih blatobrana u obliku školjke.
Sa bočne strane, niska hauba stvara dinamičnu liniju, od niskog nosa, dok su zadnja ivica haube i zadnji spojler postavljeni na približno istoj visini, povezani sa niskom bočnom linijom. Podvozje je neznatno nagnuto prema napred dok putnička kabina naglašeno „visi“ prema nazad, uz zatamnjene prednje stubove i upečatljive linije na boku krova naglašavajući malu i kompaktnu putničku kabinu. U Evropi će Toyota GR Supra biti standardno opremljena lakim, ali vrlo krutim kovanim 19-inčnim naplatcima od lake legure, sa naizmenično postavljenim kracima u crnoj boji i poliranim.
Pozadi, lučni spojler je oblikovan tako da sprečava potisak, dok trapezoidni oblik zadnjeg branika stvara osećaj pokreta na dole i spolja ka gumama. Zadnja kombinovana svetla imaju jednostavni unutrašnji raspored u obliku prstena, dok su izražena svetla za maglu i svetla za vožnju unazad formirana od tačkastih LED dioda grupisanih u središtu donjeg branika.
Prepoznatljiv Toyota Supra dizajn pokazaće se u najboljem svetlu uz pomoć asortimana od osam različitih boja karoserije, uključujući jarko crvene, žute i plave nijanse. Nova „Matt Storm„ siva boja biće dostupna na modelima specijalne serije, vizualno stvarajući osećaj dramatičnosti i „metalni“ izgled na oblim površinama, uz mat završnicu i dašak plave.
Koncept kokpita: postavlja vozača u središte akcije
Vozačeva kabina u novoj Toyoti GR Supra, lagano kombinuje tradicinalne GR elemente sa ultra-modernom funkcionalnošću. Dizajnirana kako bi se vozač potpuno posvetio vožnji sa direktnim uticajem forme koja se nalazi na sportskim jednosedima. Niska, tanka glavna konzola pruža maksimalan pogled ka napred kroz vetrobran, pružajući vozaču da precizno vozi pri velikim brzinama, dok su osnovne kontrole grupisane u blizini, za brzo i lagano korišćenje. Kombinacija instrument table, centralne konzole i obloge vrata daju kokpitu snažan, jedinstveni osećaj.
Oblik kokpita se lagano spaja sa mekanim oblogama za kolena vozača na oblozi vrata i na bočnoj strani centralne konzole. Ovakav oblik dizajniran je na osnovu iskustva koje smo dobili od TOYOTA GAZOO Racing tima.
Ekran projektovan na vetrobran, merači i ručica menjača, sve se nalaze direktno ispred vozača, uz dodatne prekidače locirane na trokrakom upravljaču. Konture samog upravljača napravljene su za izuzetno rukovanje i obložen je kožom. 8.8-inčni instrument ekran visoke rezolucije je izuzetno vidljiv kroz upravljač, uz brzinomer sa 3D efektima i pokazivačem prenosa postavljenim u sredinu. Digitalno očitavanje brzine je levo, dok se informacije sistema za zabavu i navigacija nalaze sa desne strane.
Asimetrična centralna konzola deli sveobuhvatni vozačev kokpit od otvorenijeg suvozačevog dela kabine Toyote GR Supra. Oboge za kolena se nalaze i na ovoj strani. Upravljačka jedinica klima uređaja ponosno je smeštena na konzoli, sa prekidačima na dodir sa memorijom za lakše upravljanje, dok je središnji multimedijalni ekran od 8,8 inča postavljen iznad konzole. Upravljanje ovim ekranom je moguće putem dodira, kao i korišćenjem rotacionog upravljača.
Prtljažnik je dovoljno velik za smeštanje prtljaga za dvoje ljudi za vikend putovanje, a može i da se proširi uz pomoć panela na kraju kabine koji može da se pomera, stvarajući dovoljno prostora za golf opremu ili druge lične predmete koji su vam potrebni u toku dana.
Sedišta inspirisana auto trkama
Sedišta nove Toyote GR Supra dizajnirana su pod uticajem trkačkih automobila koja obezbeđuju udobnost u svakom trenutku i odličnu potporu, posebno ukoliko se automobil vozi na auto trkama. U glavnoj ulozi su bočni oslonci koji podupiru celo sedište, kako sedalni tako i leđni deo, a takođe sastavni deo sedišta je i naslon za glavu. Opcije presvlaka uključuju kožu i kombinaciju kožnog bočnog dela sa perforiranom Alcantara presvlakom za zadnji deo sedišta i sedalni deo, koja pruža dodatan nivo ventilacije sedišta, kao i dodatnu potporu za telo.
Performanse motora
Srce nove Toyote GR Supra čini njen 3.0-litarski redni šestocilindarski motor, koji stvara do 340 konjskih snaga i 500Nm obrtnog momenta. Opremljen je turbopunjačem sa dvostrukim kolom, sisitemom direktnog ubrizgavanja goriva izuzetne preciznosti i neprekidno promenljivim radom ventila koji obezbeđuju najveći obrtni moment u klasi, pri najnižim obrtajima motora. Jedinica je snažna, izuzetno balansirana, glatka i bez turiranja, uz izuzetan osećaj ubrzanja.
Idealno se slaže sa automatskim menjačem sa osam brzina koji pruža munjevit prelazak nivoa prenosa na gore i dole, sa malim odnosom prenosa za niže brzine. Vozač može da kontroliše prenos brzina pomoću ručice menjača na upravljaču, i može da odabere „Normal“ ili „Sport“ način vožnje koji odgovara vozačevim željama i uslovima u kojima se vozi. „Launch Control“ funkcija obezbeđuje snažno ubrzanje iz mesta, uz maksimalnu vuču, što omogućava vozilu da razvije 100 km/h iz mirovanja za svega 4.3 sekunde.
Kada vozač odabere „Sport“ način vožnje prilagođava se zvuk motora i odziv, obrazac menjanja brzina, prigušenje, upravljivost kao i performanse aktivnog diferencijala. Sistem stabinosti vozila (VSC) sadrži specijalna podešavanja za „stazu“ koja možete odabrati, a koja smanjuje interakciju sistema tako da vozač ima veću kontrolu nad dinamičnim perfomansama vozila.
Aktivni diferencijal
Sve verzije Toyote GR Supra koje su u prodaji na tržištu Evrope biće opremljene aktivnim diferencijalom koji radi i prilikom ubrzavanja i usporavanja, i koji bez teškoća može da se prilagodi od nule do potpunog, stoprocentnog blokiranja, uz trenutni odziv. Posebni kompjuter prati veliki raspon unosnih podataka, uključujući rad upravljača, papučice gasa i kočnice, broj obrtaja motora i zanošenje vozila, radi ispravnog paljenja startera.
Aktivni diferencijal u velikoj meri učestvuje u stvaranju stabilnosti i efikasnosti u situacijama u kojima su gume na samoj granici svojih performansi. Uticaj se oseća u svim fazama okretanja, uz povećanu stabilnost tokom kočenja i zaokretanja i pružajući maksimalnu snagu kada vozač izlalzi iz krivine.
Šasija konstruisana za optimalnu ravnotežu
Spoljašnje dimenzije automobila su prvi korak o kojem se razmišlja dok stojite nad praznim listom papira. Kada je u pitanju Toyota GR Supra, one su određene tako da se postigne maksimalna agilnost i najbolja upravljivost. Glavni proračun je odnos između međuosovinskog razmaka i širine točkova. Najbolja ravnoteža, velika agilnost i vrhunska stabilnost se postiže osnosom između 1,5 i 1,6, pa je tako postizanje „zlatnog odnosa“ od 1,55 bio polazna tačka za razvojni tim Toyote GR Supre i na takvom kamenu temeljcu je izgrađeno I optimizovano sve ostalo.
Program intenzivnog razvoja upravljanja
Kada je u pitanju upravljanje, postavljeni su vrlo visoki ciljevi, i ostvareni su kroz razvojni program koji je vodio TOYOTA GAZOO Racing. Ovaj program je uključivao intenzivno ispitivanje na čitavom nizu izazovnih puteva u celom svetu. Ispitivanja na cesti su uključivala i vožnju na trkačkim stazama, uključujući i Nürburgring Nordschleife. Velika krutost konstrukcije (veća čak i od one na superautomobilu Lexus LFA), težište niže nego na kupeu GT86, uz idealnu raspodelu težine napred/pozadi od 50:50 bili su ključni za ostvarenje ciljeva u pogledu dinamike, ali su zahtevali hrabre konstruktorske odluke.
Na primer, željena ravnoteža težine je postignuta pomeranjem motora što je više moguće prema nazad, što je izazvalo nove izazove u proizvodnji.
Velika krutost karoserije je omogućila preciznije i detaljnije podešavanje geometrije ogibljenja i karakteristika amortizera. Nova konstrukcija ogibljenja uključuje MacPhersonovu oprugu s dvostrukim spojem napred i sklop sa pet spona pozadi. Spojevi podokvira prednjeg ogibljenja i upravljačke spone su izuzetno krute radi obezbeđivanja preciznog upravljanja u zavoju, dok su upotrebom aluminijuma za upravljačke spone i ležajeve smanjene neovešene mase, pa su postignute vrhunska okretnost i efikasnost.
Nova GR Supra se odlikuje i kućištima točkova visoke efikasnosti sa povećanim nagibom točkova i poboljšanom kinematikom. Električni servo upravljač je podešen za sportsko upravljanje, a moguće ga je koristiti u dva načina rada: “Comfort” i “Sport”.
Zadnje ogibljenje se odlikuje sličnom, lakom konstrukcijom krutog podokvira i spojevima sa karoserijom, zahvaljujući čemu se postiže izuzetno precizno upravljanje. Na 19-inčne kovane aluminijumske naplatke, postavljene su gume vrhunskog prianjanja Michelin Pilot Super Sport. Zadnje gume su malo šire od prednjih. Odgovarajuće snažne kočnice imaju četvorostruka Brembo klešta.
Toyota GR Supra je prvi GR model proizveden od strane TOYOTA GAZOO Racing tima koji je predstavljen globalnom tržištu
TOYOTA GAZOO racing je organizacija koja pod svojim okriljem okuplja sve Toyota globalne autosport programe i koja je u prošlih par godina pobedila na 24 sata Le Mana u FIS Svetskom prvenstvu u autotrkama izdržljivosti i u kategoriji proizvođača u FIA Svetskom prvenstvu u reliju. Rad ove organizacije temelji se na tri stuba: razvoj ljudi kroz učešće u motosportu; stvaranje fanova usled uzbuđenja koje donosi motosport; i primena stečenog znanja za pravljenje uvek boljih automobile za puteve koji su uzbudljivi za vožnju.
Ovo načelo u potpunosti je prigrlio Kiichiro Toyoda, osnivač Toyotine proizvodnje vozila, a deli ga I danas Akio Toyoda, Predsednik Toyota Motor Corporation, u cilju podrške kompanijskoj težnji da proizvode uvek bolje automobile.
Supra 900
Postojaće 900 novih Toyota GR Supra vlasnika u Evropi tokom prve godine lansiranja modela, a pošto su bili prvi koji su rezervisali ovaj potpuno novi sportski automobile, uživaće u velikom broju specijalnih prednosti. Kako bismo im pokazali da cenimo njihov entuzijazam zbog povratka imena Supra, dobiće pristup ekskluzivnom programu i nagradama koje nije moguće kupiti, kao uvod u isporuku njihovog automobila, počevši od kraja leta 2019. godine.
Asortiman lansiranog modela: Active i Premium nivo opreme
Asortiman Toyote GR supra 2019 biće prikazan sa dve opreme sa 3.0-litarskim motorom: Active i Premium.
Kao polazna tačka za sve palete novih modela, Toyota GR Supra Active se ponosi specifikacijom koja uključuje funkcionalnosti visokih performansi i sistema koji pomažu vozaču da uživa u punom dinamičkom potencijalu ovog automobila. Tu su aktivni diferencijal, promenljivo prilagodljivo ogibljenje i19-inčni kovani aluminijumski naplaci, kao i kočioni sistem vrhunskih performansi.
Druge odlike opreme Active uključuju dvozonski automatski klima uređaj, prilagodljivi tempomat sa funkcijom zaustavljanja i kretanja, sistem pametnog ulaska i pokretanje motora pritiskom na dugme, upravljača prevučen kožom i dodatnim prekidačima, zatim digitalni kombinovani merač na instrument ekranu. LED tehnologija se koristi za prilagodljiva glavna svetla, zadnja i dnevna svetla, dok retrovizori (spoljašnji i unutrašnji) imaju funkciju automatske zaštite od zaslepljenja. Dodatne pogodnosti donose automatski brisači vetrobrana i zadnja kamera.
Sportska sedišta imaju presvlake od crne Alcantara kože kao i električno nameštanje (uključujući i lumbalnu podršku), uz funkciju grejanja sedišta i memoriju položaja. Sistem za zabavu se ponosi audio sistemom sa 10 zvučnika i ekranom od 8,8 inča, navigacionim sistemom sa Supra Connect funkcijom (na pojedinim tržištima), Bluetooth-om i USB ulazom.
Bezbednosne funkcije uključuju paket Supra Safety +, koji čine Monitor mrtvog ugla i Sistem upozorenje na menjanje saobraćajne trake, Sitem upozorenje na bočna vozila pri izlasku sa parking mesta, Sistem upozorenje za sudar odpozadi i Senzore inteligentnog sistema za pomoći pri parkiranju sa automatskim kočenjem. Dodatno, tu je i funkcija E-Call koja automatski šalje lokaciju hitnim službama u slučaju teške nesreće, zatim system za praćenja pritiska u gumama. Sve verzije Toyote GR Supra su opremljene alarmnim sistemom.
Oprema Premium se nadovezuje na specifikaciju Active uz crne kožne presvlake, vrhunsko JBL ozvučenje sa 12 zvučnika, Ekran projektovan na vetrobran, bežični punjač mobilnog telefona kao i dodatne pregrade za odlaganje i dodatna osvetljenja.
Detaljne specifikacije i cene će biti objavljene na posebnim internet stranicama posvećenim Toyoti GR Supra širom Europe 14. januara 2019.
Toyota GR Supra A90
Prototip Toyote Supra doživela je impresivnu međunarodnu premijeru kada se pojavila pred publikom na Goodwood Festival of Speed u leto 2018.
Predstavljena u maskirnim bojama TOYOTA GAZOO Racing tima-crna, crvena i bela- njena pojava prizvala je sećanje na Suprinu poznatu “A” šasiju uz novo A90 ime.
Kako bismo proslavili Suprino nasleđe i uvođenjaepete generacije kodne oznake, prilikom predstavljanja će biti izrađen ekskluzivni model Toyota GR Supra A90 Edition, koji će biti proizveden u strogo ograničenom broju od samo 90 komada. A90 Edition će biti predstavljen u novoj mat boji Storm Grey, sa mat crnim aluminijumskim naplacima i vozačevim kokpitom sa presvlakama od crvene kože. Sve ostale karakteristike biće kao kod Premium ooreme.
Ponudu za Toyotu GR Supru A90 Edition će dobiti isključivo prvih 90 evropskih kupaca koji su poslali svoju pred-narudžbinu putem platformi za rezervaciju za pojedine zemlje.
Šta je Predsednik Toyote Akio Toyoda rekao o Supri
Predsednik Toyote Akio Toyoda, koji je i vrhunski vozač, rekao je: „Nekada davno sam proveo bezbroj sati vozeći staru Supru na Nürburgringu da bih postao vrhunski vozač. Supra je kao stari prijatelj koji ima posebno mesto u mom srcu. Dok su drugi proizvođači prikazivali svoje prekrasne nove prototipove koje su predstavljali kroz vožnju, ja sam vozio staru Supru koja se više nije proizvodila. Iako Toyota nije planirala da napravi novu Supru, ja sam, kao i mnogi drugi obožavatelji Supre širom sveta, potajno želeo da se to dogodi. Nova GR Supra je rođena kroz testiranja na Nürburgringu i iskreno mogu reći da je jako zabavno voziti taj automobil i da je bolji nego ikada pre.”